Delen
Verslag

2020 - België

Corona-proof herfstwandelen vanuit eigen land

Het Corona-virus blijft ons stevig in de greep houden. Nadat tijdens de zomermaanden het aantal besmettingen en ziekenhuisopnamen duidelijk naar beneden waren gegaan, is het tij vanaf september terug gekeerd en is het de laatste week van kwaad naar erger gegaan, waardoor een nieuwe lockdown quasi onvermijdelijk lijkt. Gisteren (30.11.2020) zijn nieuwe zeer strenge maatregelen aangekondigd en leek het er even op dat er met een perimeter van 5 km rondom het eigen huis zou worden gewerkt, maar uiteindelijk heeft de overheid toch beslist de niet-essentiële verplaatsingen mogelijk te laten, waardoor ook verder van huis kan gewandeld worden. Met de start van de herfstvakantie een welkome beslissing. Nadat we ons met het gezin al maanden zeer bewust aan de afspraken houden, zou de invoering van een perimeter echt als een pijnlijke straf zijn binnen gekomen, maar gelukkig kunnen we er dus tijdens de Herfstvakantie op uit. In theorie zouden we zelfs naar het buitenland kunnen (i.t.t. tijdens de eerste lockdown zijn de grenzen nog open), maar dat voelt niet correct aan en daarom zullen we het houden op veilige wandelingen in eigen land.

We overwegen of we er met de mobilhome op uit trekken, maar aangezien alle horeca dicht is én we in eigen land blijven, opteren we voor daguitstappen van thuisuit. Dat laat ons toe om de dagen met het mooiste weer eruit te pikken.

31.10.2020 - Targnon

De oktobermaand is de 2de meest sombere (lees: 2de minste uren zon) sinds de metingen van het KMI. Het doet daardoor enorm deugde dat er tussen regendagen heen een zonnige zaterdag ligt, waarvan meteen gebruik gemaakt wordt voor een tocht vanuit Targnon langs de Amblève.

Het begin van de wandeling gaat langs de Amblève en hebben we eerder dit jaar ook gedaan in de tocht “Congo aan de Amblève”. Het pad gaat dan een eerste maal over de Amblève. Daar ligt Cheneux. Een klein dorpje waar op dat moment de gezellige geur van haardvuur in de lucht hangt. Het past perfect bij de herfst met haar mooie kleurenpracht.

Niet veel daarna loopt het bospad over in een prive-weg. Het is niet afgespannen, maar er hangt wel een duidelijk bord met ‘verboden toegang’. Bizzar, want de eerder wandelmarkering ging toch wel deze richting uit. Alternatieven lijken er niet onmiddellijk te zijn, dus ga ik er maar vanuit dat het wel toegankelijk is voor wandelaars al ben ik er niet 100% zeker van … wat vervelend is. Dus stap ik maar flink door om kort daarna in Xhierfomont aan te komen. Dan is het niet ver meer naar de brug die terug over de Amblève gaat om na nog een klimmetje terug in Targnon te staan.

04.11.2020 – Teuven – Hombourg

Er staan enkele zonnige dagen op ons te wachten. Echt een geluk dat na een toch wel heel sombere en grijze oktobermaand, er nu in de herfstvakantie uitgesproken mooi weer voorspeld wordt. We hadden al eerder afgesproken om n.a.v. Corona er niet met de mobilhome op uit te trekken, maar in functie van het weer dagwandelingen te doen in eigen land … en vandaag starten we aan een 3-luik in de Voerstreek. De eerste (en ook de tweede tocht van morgen) vertrekt vanuit Teuven.

Het eerste deel gaat door het bos (de ‘Teuvenerberg’ en het ‘Bovenste bos’) en is het minst attractieve deel van de tocht. Maar daarna worden we getrakteerd op mooie, zonnige vergezichten, gehuld in mooie herfstkleuren. De wandeling gaat richting Hombourg en op een bepaald moment zien we een groot kruis bovenop een heuvel staan. We twijfelen of dit de grote Amerikaanse begraafplaats van Henri-Chapelle is (waar we bij een wandeling vanuit Hombourg eens gepasseerd zijn). Maar wat zoekwerk achteraf leert dat het gaat om het kruis bovenop de Schaetsberg.

We rijden naar huis langs Sippenaeken en stoppen nog even bovenaan ‘Rue de Beursdael’ waar je een zeer mooi zicht hebt op de Gueule vallei en het kasteel van Beursdael. Op dat moment winsten we nog niet dat we de dag erna te voet daar ook zouden boven komen :-).

05.11.2020 – Teuven – Plaat

Onze 2de dagwandeling vanuit Teuven. Gisteren zijn we in België gebleven en wandelden we richting Hombourg. Vandaag gaan we de Nederlandse grens over en stappen we richting Epen, waar we vorig jaar nog met de mobilhome hebben gestaan. De tocht gaat evenwel niet tot daar, maar de wandellus draait iets vroeger af en brengt ons in Plaat langs een reeks van mooie vakwerkhuizen die Zuid-Limburg zo hard typeren.

Een mooie, gevarieerde wandeling, die in dit zonnige herfstweer subliem tot het recht komt. Een aanrader!

06.11.2020 – Ulvend – Noorbeek

Onze laatste dagwandeling in de Voerstreek tijdens deze - door Corona getekende - herfstvakantie. Na 2 tochten vanuit Teuven, starten we vandaag in Ulvend. Bestaande uit niet meer dan enkele huizen en gelegen vlak aan de grens met Nederland, is dit een mooie uitvalsbasis voor wandelingen die zowel de Belgische Voerstreek als het Nederlandse Zuid-Limburg aandoen.

We kunnen er langs de kant van de weg parkeren. We hebben ons de voorbije dagen al meermaals afgevraagd waar we voor deze wandelingen zouden kunnen staan/parkeren met de mobilhome … en we moeten het antwoord schuldig blijven. Niet evident om vlak aan of dichtbij de routes met een camper te parkeren, laat staan te overnachten. Maar met de auto is het geen probleem en is er altijd wel een plekje te vinden.

Deze tocht brengt ons al heel snel in Nederland. Het gaat richting Noorbeek en onderweg zullen we een paar keer de grens oversteken. Van de 3 tochten die we de voorbije dagen in de Voerstreek/Zuid-Limburg gemaakt hebben, is deze naar en rond Noorbeek, de drukste. Wanneer we terug in Ulvend staan, is het daar echt wel druk … en het heeft mogelijk te maken met het ‘’t Bakhuis’ … waar buiten ijsjes verkocht worden. Mmm, dit hadden we in deze strenge Corona-periode niet verwacht, maar met mondmaskertje op en voldoende afstand, kunnen we er veilig 2 ijsjes bestellen. Een leuke en lekkere afsluiter van 3 mooie wandeldagen in dit heuvelland.

2020 - België

Wandelbeschrijvingen

Hieronder staan de linken naar de details van de wandelingen en uitstappen die we tijdens deze reis maakten.

Foto's

Hieronder staan rechtstreekse linken naar de foto's van de wandelingen en uitstappen.

Gebiedsbeschrijving

Hieronder staan de linken naar de gebieden/streken die we tijdens deze reis bezochten.

Map

Op de map staan de plaatsen/wandelingen aangeduid die we in deze streek (en omgeving) maakten. Op de iconen kan verder worden doorgeklikt naar meer details rond de bijbehorende activiteit.